;
;


Imam Bukhari dalam sohihnya telah meriwayatkan.hadis daripada Abu Hurairah yang memberitahu mengenai sebuah kisah yang diceritakan oleh Rasulullah S.A.W untuk renungan kita bersama. Rasulullah S.A.W telah menceritakan bagaimana ada seorang lelaki daripada bani Israel telah menemui seorang kaya yang memang terkenal dengan pemurahnya untuk tujuan meminta hutang bagi menampung perniagaannya. Dia memohon hutang dengan jumlah yang banyak iaitu seribu dinar. Apabila diminta agar dia dapat membawa saksi untuk tujuan hutang tersebut maka dengan penuh yakin dia memberitahu bahawa cukuplah Allah sebagai saksi.Apabila diminta supaya dia menyerahkan sesuatu gadaian bagi jaminan sekiranya dia tidak mampu membayar hutang itu maka sekali lagi dengan penuh yakin dia menjawab bahawa cukup hanya Allah sebagai penjamin.Orang kaya itu terus memberi hutang sejumlah yang diminta oleh lelaki tadi tanpa saksi dan gadaian serta membenarkannya kerana dia juga merupakan yang soleh dan yakin kepada Allah. Mereka berdua telah bersepakat mengenai hutang itu dalam masa yang telah ditetapkan bersama.

Apabila berhasil mendapatkan hutang itu maka lelaki tadi terus menuju ke kapal untuk menjalankan perniagaannya.Apabila telah hampir dengan tempoh yang dijanjikan, lelaki itu terus menuju ke laut untuk menemui orang kaya tetapi malangnya pada ketika itu tiada kapal untuk ke sana. Ini menyebabkan dia begitu kecewa dan risau kerana bimbang dia akan melanggar janji yang telah disepakati sebelum ini sedangkan dia telah menjadikan Allah sebagai saksi dalam hutangnya dan juga Dia sebagai penjamin. Dia telah berfikir dan mencari jalan terbaik di dalam melangsaikan hutangnya itu dan akhirnya dia mengambil keputusan dengan mengambil sepotong kayu dan menebuk lubang ditengahnya. Selepas itu, dia memasukkan wang dan juga sepucuk surat yang mana di dalamnya tertulis sebab sebenar kegagalannya menemui orang kaya itu di celah lubang yang ditebuk tadi dan seterusnya menghanyutkannya ke dalam laut. Dia berbuat demikian sambil tawakkal sepenuh hatinya kepada Allah agar ia mampu sampai ke destinasi yang dikehendakinya dengan selamat.

Tindakan ini bukanlah tindakan yang bodoh tetapi ia dilakukan dengan penuh perasaan tanggungjawab dan tawakkal kepada Allah. Dia begitu yakin kepada pertolongan Allah yang Maha berkuasa ke atas setiap sesuatu. Dia melihat kayu itu di bawa pergi oleh ombak laut sambil berdoa kepada Allah agar segala usahanya yang mampu dibuat itu akan berjaya. Allah menerima segala doanya apabila pada hari yang telah ditetapkan, kayu itu sampai ke kampung temapat oarng kaya itu tinggal dan pada hari yang sama juga orang kayu tersebut keluar ke tepi pantai yang mana dia telah menemui kayu itu. Dia terus mengambil kayu itu dan membawanya pulang ke rumah yang mana apabila tiba di rumahnya, dia memerintahnya agar ahli keluarganya membelahkannya untuk melihat apa yang ada di dalamnya. Apabila dibelah maka dia daapti ada wang dan juga surat penjelasan daripada lelaki yang berhutang dengannya itu. Ini ia antara contoh bagaimana Allah mampu melakukan sesuatu yang tidak mungkin mapu dibuat oleh makhlukNya yang lain. Oleh itu, kita mestilah yakin dan bertawakkal kepada Allah samada dalam susah atau pun senang.

Manakala lelaki tadi apabila mempunyai peluang dan kemudahan untuk pergi ke kampung oarng kaya itu, maka tanpa berlengah lagi dia terus ke sana bertujuan untuk membayar hutangnya jika wang yang dihantar tadi tidak sampai kepada orang kaya itu.Apabila tiba ke rumah orang kaya itu, maka dia menjelaskan mengenai perkara sebenar yang telah berlaku kepada dirinya pada hari yang telah dijanjikan untuk menunaikan hutang yang telah lalu.Dia masih berdukacita di atas kegagalannya untuk menemui orang kaya tadi bagi menjelaskan hutangnya. Setelah mendengar penjelasan itu, maka orang kaya tadi terus memberitahu mengenai perkara yang telah berlaku yang mana wang yang dikirim itu telah selamat diterimanya. Apabila mendengar berita ini, maka dengan penuh kesyukuran lelaki tadi memuji Allah dan bersyukur kepadaNya di atas segala pertolongan yang dianugerahkan.

PENGAJARAN

1. Setiap zaman memang wujudnya mereka yang soleh dan sentiasa bertawakkal kepada Allah dalam setiap urusan yang ditunaikan.

2. Kita mestilah yakin dan bertawakkal kepada Allah dalam setiap pekerjaan yang dilakukan samada dalam keadaan senang atau pun susah.

3. Di dalam syariat Islam ada hukum berhutang dan gadaian.Begitu juga dalam masalah saksi dalam berhutang yang mana ia bertujuan menjauhkan daripada penipuan dan kezaliman.

4. Allah menerima segala permintaan hambaNya yang yakin kepada kekuasaanNya.

5. Kita diwajibkan menepati janji yang telah disepakati bersama dan berdosa sekiranya kita melanggarinya.

6. Perniagaan merupakan suatu pekerjaan yang disukai oleh Allah dan ia telah dijalankan semejak dahulu lagi.

7.Kita mestilah yakin kepada kemampuan kita untuk membayar balik segala hutang yang dibuat sebelum berhutang agar ia tidak akan menyusahkan kita nanti.Sebab itulah di dalam Islam diwujudkan hukum mengenai gadaian.

Dicatat oleh mai la

Pengikut

Subscribe here